Esimerkiksi kaikki krypto- ja Forex-markkinat käyvät kuumana, ja niissä kotisijoittajat voivat ansaita kunnolla, tai vastaavasti menettää suurimman osan sijoituksistaan, näin se on aina mennyt: sijoitusmarkkinoilta löytyvät ne vakaat sijoituskohteet, mutta myös aina se riskialttiimmat kohteet.
Markkinat tarvitsevat aina myös ärsykkeitä – pelkkä tieto ei riitä. Näistä ärsykkeistä kertovat sitten netin erilaiset tietosivustot kuten tietoraitti.fi monien muiden joukossa. Markkinoiden tehokkuus perustuu toimivaan ja terveeseen kilpailuun, jossa yrityksillä on kannustimet huolehtia siitä, että hinta ja laatu ovat kohdillaan.
Turvallisuutta unohtamatta
Koko digitaalisen aikakauden aikana erilaiset digitaaliset uhat ovat olleet esillä, ja mediassa. Niistä ja niiden päivittäisistä tapahtumista voit käydä lukemassa tietoturvasivusto Turvastoresta.
- Kiristyshaittaohjelmien ekosysteemi pirstoutuu – Kiristystä harjoittavista ryhmistä on tullut entistä jäsentyneempiä ja niillä on ennalta asetetut tavoitteet kuten tavallisilla yrityksillä. Conti ransomware -ryhmän koko ja teho herättivät liikaa huomiota, mikä johti sen kaatumiseen. Uskomme, että jatkossa muutaman suuren sijaan tulee olemaan monia pieniä ja keskisuuria ryhmiä, jotka pystyvät piiloutumaan tehokkaammin.
- Monipuolisemmat tartuntojen levittämisen tavat – Koska Internet-makrojen käyttöönotto on oletusarvoisesti estetty Microsoft Officessa, haittaohjelmaperheet alkavat nopeasti levitä uusilla, entistä vaikeammin havaittavilla tavoilla, kuten salasanalla suojattujen tiedostojen mukana.
- Haktivismi kehittyy edelleen – haktivistiryhmät jatkavat hyökkäysten mukauttamista valitsemansa kansallisvaltion agendaan, varsinkin kun Ukrainan sota on edelleen käynnissä.
- Hyökkäykset hajautettuihin lohkoketjuverkkoihin jatkuvat ja ensimmäiset hyökkäykset Metaverseen ovat odotettavissa – Lohkoketjualustoihin liittyvien, esimerkiksi Rarible-markkinapaikan tai ApeCoin Airdropin, haavoittuvuuksien myötä odotamme hakkereiden edelleen pyrkivän kryptovarojen kaappaamiseen. Lisäksi uskomme, että tulemme näkemään ensimmäiset Metaverseen kohdistuvat hyökkäykset, jotka hyödyntävät älykkäiden sopimusten haavoittuvuuksia.
Rahanmaailma on alati muuttuva markkina
Poliittisista vaikuttajista 73 prosenttia ei suhtaudu myönteisesti sijoittamisen verotuksen kiristämiseen tulevalla vaalikaudella. Niin ikään 72 prosenttia poliittisista vaikuttajista ei suhtaudu myönteisesti finanssialan kansallisten erillisverojen käyttöönottoon. Tieto käy ilmi Finanssiala ry:n (FA) Aula Researchilla teettämästä vaikuttajakyselystä. Kyselyn tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 16. marraskuuta. Asiaa käsitellään myös Finanssiala ry:n uudessa Alivakuutussihteeri-podcastin jaksossa “Miksei vain kiristettäisi verotusta?” – näistä asioista uutisoi rahanmaailma.fi
Netin online lainamarkkinat elävät ja muuttuvat jatkuvasti
Kaukana ovat ne ajat kun talouksia ja yritysten lähes ainoa vaihtoehto rahoitukselle oli se paikallispankki. Nyt on useampia palveluita, joissa voi kilpailuttaa lainat ja hakea edullista rahoitusta niin omaan talouteen kuin yrityksen tarpeisiin – eikä näissä enää tarvita henkilökohtaista tapaamista, tai ajanvarauksia. Lainamarkkinat ovat entistä joustavammat ja samalla myös rahaliiikenne on nopeampaa.
Pelaamisen maailma
Tämän kaiken rahatalouden ohessa myös pelaamisen maailma on monipuolistunut ja ottanut haltuunsa myös aikuisten vapaa-ajan. Tässä iso merkitys on mobiilipelaamisen kasvamisella – nykyäänhän jo noin 50 % suomalaisista aikuisista pelaa jotain digitaalista peliä, tai käyttää digitaalista pelialustaa aktiivisesti. Esimerkiksi nettikasinot ovat nostaneet digisuosion myötä pelaajamääriään, toisaalta myös sadat uudet nettikasinopelit ovat tuoneet lisää pelattavaaa aikuispelaajille, ja vaikka pelit perustuvat täyteen 100% onneen ja sattumaan, ovat niiden graafiset ja pelilliset ominaisuudet entistä viihdyttävämpiä, ja siten myös kutsuvat entistä useampia pelaajia aikuisten parista. Näiden digitaalisten pelien ja pelaamisen myötä myös bingopelit ovat saaneet uutta nostetta.
Nykyään me voimme ladata omaan puhelimeemme niitä yksinkertaisia pelejä kuten pasiansseja, yazzya ja erilaisia muita pikkupelejä vaikka kuinka paljon, kuten myös suurempia latauksia seikkailu ja eurheilupelien genrestä, unohtamatta selainpohjaisia kasinopelejä, joita ei käytännössä tarvitse edes ladata vaan pelaamaan pääsee suoraan nettiselaimella, ja nykyään vielä suomeksi… ei siis ole mikään ihme, että pelit ovat siirtyneet mobiiliverkkoon ja vielä useimmiten maksutta saataviksi, ja vasta jos pelaaja haluaa tehdä omasta pelaamisestaan erilaista, hän voi ostaa lisäosia peliinsä pelinsisäisillä maksuilla, ja ostaa vaikka puhelimeensa lisälaitteen, ohjaimen, jolloin puhelimesta oikeasti tulee pelikone.