“GameFi”, hajautetun rahoituksen käyttöönotto peleihin ja “Play-to-earn”, taloudellinen malli, joka palkitsee pelaajia, joilla on todellista taloudellista arvoa, ovat lohkoketjuteknologian priorisoituin piirre videopelikehittäjien uuden tutkimuksen mukaan.
Johtavan lohkoketjualustan Stratisin tilaaman ja riippumattoman tutkimusviraston Opiniumin tilaaman videopelien kehittäjien tutkimuksen perusteella lohkoketjun kyky, jolla on suurin potentiaali pelaamisessa, on DeFi (hajautettu rahoitus) (57%). Tämän jälkeen oli hallinto – äänestäminen rahakkeilla hajautetussa autonomisessa organisaatiossa (48%) ja play-to-earn, joka palkitsee pelaajat rahakkeilla pelaamiseen (46%).
Play-to-earn oli merkittävä kiinnostuksen kohteena vastaajille – 51% sanoi järjestelmän mullistavan pelialan, kun taas 47% uskoo sen olevan “mielenkiintoinen, mutta tarvitsee enemmän kehitystä”. Vain kaksi prosenttia oli samaa mieltä siitä, että kyseessä oli “ohimenevä villitys”.
Web 3.0 ja lohkoketjuteknologiat muuttavat pelaamisen luonnetta ja vaikuttavat pelien rakentamiseen. Tämä tutkimus osoittaa, että näemme pian ‘GameFi’ ja ‘Play-to-earn‘ -ominaisuudet uusimmissa AAA-pelijulkaisuissa, jotka tarjoavat pelaajille taloudellisia palkintoja vastineeksi ajastaan ja huomiostaan. Ihmiset ovat jo pitkään spekuloineet lohkoketjunkiller sovelluksella, no nyt tiedämme, että se on pelaamista.
Stratisin toimitusjohtaja Chris Trew
Stratis tarjoaa jo SDK: n Unity-moottoriin, ja aiomme lisätä Unrealin pian. Näemme satoja kyselyjä pelinkehittäjiltä, jotka etsivät skaalautuvaa lohkoketjuinfrastruktuuria, s eon kiinnostuksen taso, jota emme ole koskaan nähneet muilta toimialoilta.
Massiivinen moninpeli verkossa (MMO) ja roolipelit (RPG) hyötyvät eniten lohkoketjuteknologiasta, ja 47% uskoo, että lohkoketjuteknologia parantaisi rahamarkkinatoimia, kun taas 44% sanoi lohkoketjun muuttavan roolipelejä ja toimintaroolipelejä. Samaan aikaan 43% ja 38% sanoi simulaatio / urheilu ja moninpeli online-taistelupelit hyötyvän tästä mahdollisuudesta.
Kehittäjät hyödyntävät jo lohkoketjuteknologiaa – 47% (RPG), 46% (reaaliaikainen strategia) ja 41% (moninpeli online-taisteluareena).
Kommentoidessaan Opinium-tutkimuksen tuloksia Joost Rietveld, apulaisprofessori UCL School of Managementin strategia- ja yrittäjyysosastolla, sanoi:
Videopelit ovat jo pitkään olleet ponnahduslauta uusille sovelluksille, jotka haluavat murtautua valtavirtaan. Wii esitteli meille liikeherkkiä ohjausobjekteja, Pokémon Go osoitti lisätyn todellisuuden arvon, Angry Birds sai meidät ymmärtämään kosketusnäytön säätimien helppouden ja yksinkertaisuuden, ja älypuhelinpelit auttoivat popularisoimaan uusia tulomalleja.
Lohkoketju voi olla seuraava. Kryptovaluutat ja lohkoketju auttavat pelinkehittäjiä keksimään uusia tapoja sitouttaa ja palkita pelaajiaan. Virtuaaliesineitä voi nyt olla pelin rajojen ulkopuolella, ja pelaajat voidaan palkita pelinsisäistä toiminnastaan valuutoilla, joilla on todellista arvoa. Jos haluat ymmärtää, miten uusia tekniikoita voidaan soveltaa onnistuneesti, videopelit ovat tilaa katsella.